Nieuwjaarsspeech Erik Koster

Speech Erik Koster op de nieuwjaarsreceptie van 13 januari jl.

Renovatie park

We staan er letterlijk en figuurlijk weer heel anders voor dan vorig. Letterlijk nu we in het volledig gerenoveerde clubhuis-sportcafé staan met zicht op het nieuwe terras. We gaan nu het eerste volledige seizoen in met het gerenoveerde park. Ook op deze plek veel dank aan Rein, Marc, Cees, Eric, Han en vele anderen van Park Startbaan die daaraan ontzettend hard hebben gewerkt met een geweldig resultaat.

Bestuurlijk

Figuurlijk staan we er ook anders voor nu Milko in november als voorzitter is afgezwaaid. De zoektocht naar een nieuwe voorzitter heeft helaas niets opgeleverd. Dit is ook de reden dat ik vandaag de eer heb om jullie toe te spreken.

Het bestuur heeft een mooie uitbreiding gekregen in de personen van Mirjam Groenland, Wouter Cosaert en Harry van Tongeren. Statutair zijn we verplicht om een voorzitter te hebben. Daarom heeft Harry zich bereid verklaard om voorlopig ad interim-voorzitter te zijn. Wel zijn we nog steeds hard op zoek naar een permanente nieuwe voorzitter. Het is nu een heel mooi moment om in te stappen. We hebben een groot en enthousiast bestuur, dat de taken in de huidige samenstelling heeft verdeeld. Een nieuwe voorzitter kan daar zijn of haar eigen stempel op drukken. Ideaal is ook dat een nieuwe voorzitter al kan meelopen met het huidige bestuur voordat daadwerkelijk in functie wordt getreden.

Tennisschool The Majors

We staan er ook anders voor doordat de tennisschool The Majors vanaf het zomerseizoen de tennislessen en conditietraining gaat verzorgen. Aan de ene kant is dit een enorme wijziging, maar praktisch moeten leden hier eigenlijk heel weinig van merken. De manier waarop wij de lessen vanuit de vereniging organiseerden is historisch ontstaan. Inmiddels zijn er vrijwel geen verenigingen meer die het zo organiseren als wij dat deden. De belasting voor vrijwilligers is buiten proportie, ook gelet op de financiële belangen. Voor een penningmeester is het minimaal een part-time baan en ook JC-leden, de trainerscoördinator en bestuursleden zijn er onevenredig veel tijd mee kwijt.

De wens voor een tennisschool was daarmee aanwezig en wij hebben de enorme mazzel dat met Xander en Rachel twee clubleden in hart nieren de ambitie hebben om de tennisschool op te starten. De zorgvuldige wijze waarop Xander en Rachel alles hebben voorbereid, geeft ons heel veel vertrouwen.

Zoals gezegd blijft veel bij het oude, zo blijft de trainersstaf van Wim, Xander, Björn en Gosse intact. Verder hebben we goede afspraken gemaakt over de baanbezetting, waardoor er altijd banen vrij zijn om vrij op te spelen. Maar op populaire tijden zal er wel druk op de banen zijn. Ook omdat het ledenaantal van de vereniging blijft toenemen en we ook onverminderd een actieve vereniging zijn met veel activiteiten zoals de ladder, tossmomenten, competitie en Old Stars tennis. Denk daarom ook om op minder gebruikelijk tijden te spelen, zoals wat later op de avond of vóór de zaterdagcompetitie of op zaterdag- en zondagavond ná de competitie.

Vanuit het bestuur heeft Harry het hele proces van de tennisschool geleid en gelet op het rond krijgen van alle afspraken in drie, vier maanden in een zeer prettige sfeer, heeft hij hiermee al meteen zijn sporen verdiend in het bestuur! We kijken uit naar een hele fijne samenwerking met tennisschool The Majors van Xander en Rachel.

Nieuwe website

In de afgelopen maanden heeft Paul Gabel met ook hulp van Wouter Cosaert een nieuwe website gemaakt. Het resultaat is een prachtige website, die ons als vereniging veel meer mogelijkheden biedt. Wie de website nog niet heeft gezien, moet zeker snel een blik werpen!

Vrijwilligers

Dit jaar zal ook in het teken staan van de vrijwilliger. Aan het eind van het seizoen zal weer een vrijwilligersevenement gehouden worden om het belang van de vrijwilliger te benadrukken. Voor het goed functioneren van een vereniging zijn vrijwilligers absoluut onmisbaar. Wij zijn ook dankbaar voor al het goede werk dat de vele vrijwilligers verzetten. Naast de nieuwe voorzitter zoeken wij nog naar vrijwilligers voor de sponsorcommissie gehad en de nieuweledencommissie. Deze commissies hebben afgelopen jaren een grote meerwaarde door de sponsoren echt te betrekken bij de vereniging en veel sponsorgelden binnen te halen alsmede door nieuwe leden een warm welkom bij de vereniging te geven. Wij willen heel graag dit behouden en hopen op enthousiasme voor deze vrijwilligersfuncties. Voor vragen en aanmeldingen kan je bij mij terecht.

Dick Hulst bokaal

Graag zetten wij een vrijwilliger extra in het zonnetje. Daarvoor geef ik straks het woord Dick Hulst, jarenlang onze voorzitter en vanzelfsprekend erelid. Hij gaat de Dick Hulst bokaal uitreiken aan de vrijwilliger die afgelopen jaar zeer bijzondere verdiensten heeft gehad.

Tot slot

Dan rest mij nog om namens het bestuur iedereen een heel gelukkig, gezond en sportief 2024 toe te wensen!